Život s reumatoidnim artritisom

Život s reumatoidnim artritisom

http://ordinacija.vecernji.hr/repository/images/_variations/c/a/ca07ca1d67ccb8493c1a6454f2166be7-hero.jpg?v=1

Život s reumatoidnim artritisom nije uvijek jednostavan

Reumatoidni artritis je kronična, upalna bolest vezivnog tkiva koja se najviše očituje na zglobovima.1 U ovom poremećaju imunološki sustav napada hrskavično tkivo, kosti i, ponekad, unutarnje organe. Od zglobova su najčešće zahvaćeni mali zglobovi šake, ramena, koljena i gležnjevi.1 Opći umor,problemi sa spavanjem i iscrpljenost su česti simptomi. Svi navedeni simptomi mogu imati veliki utjecaj na kvalitetu života bolesnika.

Život s reumatoidnim artritisom nije uvijek jednostavan, jedan od razloga je da su simptomi bolesti često nepredvidljivi – jedan dan simptomi su slabi, dok drugi dan može doći do pogoršanja. Imati ”loš” dan može biti vrlo teško što može biti pogoršano zabrinutošću za budućnost jer je teško predvidjeti kako će se stanje razvijati u budućnosti.2 No, uz odgovarajuće zdravstvene mjere i izmjene životnog stila, oboljeli mogu imati dug i kvalitetan život.

KAKO REUMATOIDNI ARTRITIS MOŽE UTJECATI NA SVAKODNEVNI ŽIVOT?
Uobičajena je jutarnja ukočenost uz bolne zglobove, što otežava ustajanje i sve aktivnosti vezane uz početak dana.3 Svakodnevni poslovi, poput kuhanja, pranja rublja, čišćenja mogu postati izazov kako bolest napreduje. Podrška obitelji je od izuzetne važnosti, također je važno da i članovi obitelji razumiju bolest i ograničenja koja dolaze s oboljenjem.3

POSAO I REUMATOIDNI ARTRITIS?
Rad je važan dio života za svakog pojedinca, s jedne strane radom osiguravamo egzistenciju sebe i obitelji, a s druge strane radeći osobe se osjećaju korisno i rad pridonosi vlastitom samopouzdanju.3,4 Rad oboljelima može pomoći da odvrate misli od svakodnevnih simptoma i može onemogućiti da se cijeli život vrti oko simptoma bolesti. Ako bolest utječe na vašu radnu produktivnost razgovarajte s nadređenim i vašim kolegama. Poslodavac vam može pomoći na neki način, npr. prilagođavanjem vremena pauze ili rokova za određene zadatke, prilagodbom radnog okruženja isl.3,4

KAKO REUMATOIDNI ARTRITIS UTJEČE NA SAMOPOUZDANJE POJEDINCA?
Reumatoidni artritis je čest kod mladih žena, a bolest najčešće nastupa u vrijeme kada je većina vršnjaka dobrog zdravlja što otežava kako se pojedinci nose s bolesti.5 Žene često budu zabrinute kako će bolest utjecati na njihovu vezu i majčinstvo. Žene su često zabrinute da li i mogu imati djecu, no važno je imati na umu da je trudnoća moguća, no potrebno se je savjetovati s liječnikom o prikladnoj terapiji.5,6 Također i muškarci se trebaju posavjetovati s liječnikom prije planiranja obitelji.5,6

Vrlo često oboljeli od reumatoidnog artritisa su zabrinuti zbog gubitka posla, a bol uz smanjenu fizičku funkciju može smanjiti samopouzdanje pojedinca.7 Često, bolesnici ne prihvaćaju vlastito stanje kako bi i dalje mogli imati život pod kontrolom te kako bi mogli nastaviti život na koji su navikli, što često može biti fizički i emocionalno iscrpljujuće i može dovesti do depresije i frustracije.7 U tim slučajevima vrlo je korisno potražiti stručnu psihološku pomoć.

KAKO POBOLJŠATI KVALITETU ŽIVOTA UZ REUMATOIDNI ARTRITIS?
Iako je pridržavanje propisane terapije od strane reumatologa od ključne važnosti za držanje bolesti pod kontrolom, malom promjenom životnog stila možete poboljšati kvalitetu života.7 Vježbanje je vrlo korisno – jačaju se mišići i kosti, poboljšava se izdržljivost i ravnoteža, smanjuje se umor i poboljšava raspoloženje. Prije nego što počnete vježbati važno je razgovarati s liječnikom kako bi vježbe bile prilagođene vašem stanju.7 Često je teško pronaći motivaciju za vježbanje, posebno ako osjećate bol i umor, no počnite s blagim vježbama kao što su hodanje ili plivanje. Taichi je tradicionalna kineska metoda vježbanja koja poboljšava tonus mišića i čvrstoću kostiju, pokretljivost i držanje tijela te snagu, fleksibilnost, koordinaciju i ravnotežu.

KAKO SAČUVATI ENERGIJU?
Planirajte – ako ste ujutro osjećate najbolje – planirajte teške aktivnosti u jutarnjim satima, a ako se bolje osjećate poslijepodne teške aktivnosti planirajte poslijepodne.Važno je da imate dovoljno vremena da obavite zadatak i ako je potrebno da imate vrijeme i za pauzu.8
Tempirajte – ne žurite s obavljanjem zadataka, već ih obavljajte umjerenim tempom. Prebrzi ili prespori pokreti mogu opteretiti vaše zglobove. Kratke pauze (10-20 minuta mogu biti izuzetno učinkovite u smanjenju simptoma i povećanju produktivnosti).8
Odredite prioritete – izvršite najvažnije zadatke, a odgodite nepotrebne zadatke. Npr. pričekajte s teškim fizičkim zadatkom dok vam netko ne bude na raspolaganju kako bi vam pomogao.8
Prilagodite – npr. sjednite kako bi obuli cipele; koristite kolica za trgovinu umjesto da nosite stvari; prilagodite okruženje u kući i na poslu, ako postoji mogućnost, kako bi si olakšali obavljanje svakodnevnih zadataka

Facebook Comments